MC Masterclass: Personal Branding

Tijdens de MC Masterclass op 24 juni 2013 kwamen verschillende sprekers aan het woord die alle kwieke ladies tips en trucs gaven over Personal Brandin

business woman? Met die vraag opent May-Britt Mobach, onze hoofdredacteur, de MC Masterclass Personal Branding bij Sanoma op 24 juni 2013. In de zaal: kwieke knappe ladies, die een eigen bedrijf willen beginnen en die willen leren hoe ze van zichzelf een merk kunnen maken. (Je bent immers je eigen visitekaartje). Maar ook toonaangevende bloggers en andere fashionista’s.

Marie Claire’s May-Britt Mobach: Vind je signature style

‘Laat je uiterlijk voor je werken en vind je eigen signature style’, vertelt May-Britt verder. ‘The way you look, determines how people look at you.’ Moeten we dan aan de botox? Nee hoor, sust ze, maar een signature laat zien wie je bent. ‘Die vrouw met dat woeste rode haar, dat meisje op die gympen, of de vrouw die altijd met vulpen schrijft.’ Ze toont beelden van Anna Wintour (boblijn), Grace Coddington (woest rood haar) en modejournalist Suzy Menkes (knotje op hoofd).

Zelf kun je May-Britt uittekenen in klassieke kleding, op zeer hoge hakken (vandaag droeg ze haar nieuwe Chanel pumps) en met een Montblanc vulpen waarmee ze, zodra het nieuwe nummer uit is, iedereen die eraan meewerkte een handgeschreven briefje schrijft.

‘Vraag aan anderen waaraan ze jou herinneren’, tipt ze. ‘Focus daarop en vergroot dit uit.’ Dat kan naast het uiterlijk ook een karaktertrek zijn die je ‘fysiek’ vertaalt, zoals die handgeschreven briefjes als teken dat je persoonlijke aandacht voor je team het allerbelangrijkste vindt. Of een signature sentence, zoals Jeroen Pauw in P&W: ‘Blijf wakker.’

May-Britt’s ultieme personal branding tip: ‘Vraag aan anderen waar ze je aan herinneren. Focus daarop en vergroot dit uit.  In je uiterlijk én in je daden.’

Sanoma’s Herman Kienhuis: Jij – als persoon – bent goud waard

MCHermanNa May-Britt is het de beurt aan Herman Kienhuis, Investment Director Sanoma Ventures, die investeert in veelbelovende start-ups, zoals modeveilingsite Vault79.com. Punten worden aan potloden geslepen, vingers gestretcht om driftig te gaan tikken. Want een groot deel van de aanwezigen heeft plannen voor een eigen bedrijf en hoopt de felbegeerde Marie Claire Starters Award te winnen. Herman Kienhuis zit dit jaar in de jury, dus de adem wordt ingehouden: waar zal Herman op gaan letten?

Dit zijn Herman’s belangrijkste selectiecriteria: 1. Is het een uniek idee? 2. Lost het een probleem op? 3. Is de financiële onderbouwing goed?. In dat laatste is Herman extreem goed getraind. ‘De grootste reden dat bedrijven failliet gaan is niet dat het product niet succesvol is, maar dat de financiën niet op orde zijn’, vertelt de Sanoma Venture-man (wit shirt, jeans en als signature style een oldtimer).

‘Maar het allerbelangrijkste’, gaat hij verder, ‘zijn de mensen áchter het bedrijf. Je investeert in ondernemers die nieuwsgierig zijn, die open staan voor feedback, die de drive hebben om zichzelf en hun bedrijf continu te verbeteren, die vol met ambitie zitten en die honderd procent focussen op dat ene plan.’ Wijze les dus aan onderneemsters in de dop: heb de financiën op orde en draag uit wie je bent in je businessplan, je woordkeuze, je uiterlijk, je service.

Herman’s ultieme personal branding tip: ‘Het allerbelangrijkste voor een ‘go’ ben jij. Zorg dat de ander in JOU wil investeren.’

Alle tips & tricks van Herman Kienhuis weten? Lees hier zijn presentatie ‘Finding Funding’ op Slideshare.

Creators of Desire’s Anouk Bos: Je blog is je visitekaartje

MCAnoukNa de lunch zijn we weer fit & focused met Anouk Bos, oprichter van modeblognetwerk Creators of Desire, met 400 duizend bezoekers per maand. Een megaprestatie, want ze is pas twee jaar bezig. Anouk – blonde krullen, witte bloes, leren skinny, gebruinde voetjes in pasadilla’s – wijst ons er allereerst op hoe belangrijk bloggen is voor je business: ‘Merken met blogs hebben 60 procent meer klanten.’

Ze gaat verder: ‘Er zijn twee type blogs: het persoonlijke blog, een soort online dagboek, en het business blog, vanuit bedrijfsperspectief geschreven. Kies die stijl die bij je past en blijf dicht bij jezelf, anders prikken anderen zo door je heen.’ Zelf heeft ze gekozen voor een persoonlijk editor’s blog op www.creatorsofdesire.com.

Er wordt gelachen als ze haar don’ts deelt, kennelijk zeer herkenbaar: ‘Niet lullen om het lullen, dus als je een blog hebt en je weet even niks op te posten, doe het dan ook niet.’ Spelfouten zijn ook een turn-off – zelf laat Anouk haar blogs altijd tegenlezen door een spelling- en taalexpert. ‘Een foutloze tekst komt professioneel over.’

En tot slot: zijzelf neemt voor haar netwerk alleen bloggers aan die een meerwaarde hebben. ‘Dus niet: kijk eens wat ik voor nieuwe broek heb gekocht. Maar mensen die ook bloggen over events waar ze heengaan. Die signaleren en creëren en zo nieuws maken.’ Idee om te onthouden als je wilt opvallen online.

Anouk’s ultieme personal branding tip: ‘Kies die blogstijl die bij je past en blijf dicht bij jezelf.’

Grolsch’ Charlotte Stegeman: Wees tot in de puntjes voorbereid

MCCharlotte‘Zenuwachtig zijn bij een sollicitatie, daar wordt niemand op beoordeeld. Maar op een slechte voorbereiding wél.’ Aan het woord is Charlotte Stegeman, recruiter bij Grolsch Personal Branding. Ze deelt met ons de do’s en don’ts bij een sollicitatie of belangrijk business gesprek. Want als jij aanklopt bij een bedrijf, voor een baan of financiering van je business, dan kun je ervan uitgaan dat ze je gaan testen op je kennis over hen. ‘Zorg dus dat je vooraf op de website hebt gekeken, dat je het belangrijkste nieuws over hen hebt gelezen, dat je op de hoogte bent van wat er speelt.’

Je moet ook haarfijn kunnen uitleggen waarom je voor Grolsch wilt werken en niet voor Heineken, vervolgt Charlotte. Een open deur, maar geef ze eens de kost die na deze vraag gaan stotteren. Of antwoorden: gewoon, omdat ik Grolsch leuker vind. ‘Een goed verhaal, over wie je bent, wat je komt brengen en wat je wilt halen is de sleutel tot succes.’

Tot slot tipt de Grolsch-goeroe: ‘Check je online identiteit, want dat doet je toekomstige werkgever slash klant ook. En dan is het wel zo profi als ze niet geconfronteerd worden met foto’s van jou in kennelijke staat of een Facebook-foto in bikini.’

Charlotte’s ultieme personal branding tip: ‘Lees je in, leef je in en laat aan de ander  je meerwaarde zien.’

LinkedIn’s Lena Olivier: Investeer in een goed online profiel

MCLenaOh-Em-Gee, het filmpje dat Lena Olivier, Head of Talent Solutions LinkedIn Benelux laat zien is hilarisch. Het heet Social Media 2013 en bevat quotes als: What happens in Vegas, stays on Twitter, Facebook, Youtube. De boodschap: iedereen is online, iedereen is connected. Gebruik die kennis in je voordeel.

‘Een goed LinkedIn profiel communiceert veel over wie je bent’, zegt Lena, die er stylish uitziet met leren jack en gele top. ‘Personal Branding begint bij een zo volledig mogelijk online profiel, waardoor je vindbaar wordt. Trouwens, je kunt op je profiel ook je projecten, publicaties, organisaties en awards toevoegen’, tipt Lena nog.

Stel: je bent ondernemer en wilt heel graag met een potentiële opdrachtgever linken, zonder vooraf persoonlijk contact? Lena doet zelf heel soms dit: ‘Ik check wie mijn profiel hebben bekeken en als daar iemand tussen zit met wie ik wil linken stuur ik diegenen een berichtje: ‘Ik zie dat je mijn profiel hebt bekeken. Kan ik iets voor je betekenen? Zullen we linken?’

Lena’s ultieme personal branding tip: Your brand is not what you say about yourself, but what others say about you. Stuur de conversatie met je LinkedIn profiel. Hoe completer je dit invult, hoe vindbaarder je bent online.’ 

Estée Lauders Dominique Nellens & Gigi Bowmer: Look good, feel confident

MCEsteeLauderDe eer om de Marie Claire masterclass Personal Branding af te sluiten is aan Estée Lauders pr-manager Dominique Nellens (klassiek doch swingend gekleed in zwarte top op zwart-bruine pantalon). Haar boodschap, of eigenlijk die van Estée zelf: Every woman can be beautiful.

Daar past een ultieme quick make-up trick bij.

Enthousiasme in de zaal, want daar staat visagist Gigi Brown op (mét make-up kit), die voor Estée Lauder masterclasses geeft. Ze legt ons de Photoshop technique uit: ‘Meng op de rug van je hand camouflagestift met oogcrème. Dip en trek met een kwastje of je vingers een lijn – 1 centimeter onder je binnenste ooghoek – van ooghoek over de lachplooi in je wang naar buitenkant mond. Dan terug van mondhoek naar buitenste oogplooi en dan een horizontale verbindingslijn. Een driehoek dus. Teken die in met je camouflage mix, al pianospelend over je huid. Blosje erop, klaar.’

Alle girls in het publiek mogen zelf aan de slag, opdat we er met z’n allen weer als frisse hoentjes uitzien.

Gigi’s ultieme personal branding tip: ‘Je gezicht is je visitekaartje. Met de Photoshop technique haal je je hele look binnen 60 seconden op.’ 

Na afloop van de MC Masterclass gingen alle aanwezigen met een goedgevulde goodie bag (inclusief Marc Jacobs for Coca Cola glas) en Estée Lauder Revitalising Supreme eye cream weg. Nou ja, weg, weg…. Eerst was er nog een borrel. En reken maar dat er visitekaartjes werden uitgewisseld.

Tekst: Jonna ter Veer (volg op Twitter via @jonnaveer)

Laatste nieuws