Dankzij deze tip is je to-dolist geen onmogelijke uitdaging meer

Check, check, check!

To-dolijstjes zijn hartstikke fijn om je taken op een rij te zetten, maar soms lijkt er geen eind aan te komen.

Gelukkig is er een methode om van de stress door to-dolijstjes af te komen: de zogeheten Ivy Lee-methode. Deze methode gaat way back en werd honderd jaar geleden al aangeraden aan mensen in het bedrijfsleven. Met een simpele truc wist zakenman Ivy Lee zijn werknemers harder te laten werken. En het beste van alles: de methode werkt niet alleen op de werkvloer maar ook privé ontzettend goed. 

Zo werkt het

Maak je to-dolijst aan het einde van de dag. Klinkt gek, maar op dat moment kun je realistischer nadenken over wat je wel en niet af kunt krijgen (aan het begin van de dag kun je nog wat overmoedig zijn). Je mag maximaal zes dingen op je lijstje zetten.

Bovendien moet je prioriteiten stellen. Zet de belangrijkste taak bovenaan, gevolgd door de op een na belangrijkste taak van de dag, et cetera. Werk je lijst vervolgens af van boven naar beneden, en begin pas aan de volgende taak als je de voorafgaande hebt afgerond. 

Daarom werkt het

Er zijn verschillende redenen waarom de Ivy Lee-methode zo’n succes is. Ten eerste word je gedwongen prioriteiten te stellen. Door je te beperken tot zes taken, moet je beslissingen maken over wat echt belangrijk is. Ten tweede heb je op een rij wat je eerst moet doen en heb je een duidelijk eindpunt. Ten slotte word je gedwongen om niet te multitasken, wat de productiviteit verbetert.

4 tips om hogerop te komen in je werk >

Bron: PureWow | Beeld: iStock

Laatste nieuws