Do’s & don’ts van de vrijmibo op het werk

Vrijmibo op kantoor? Do Het aantal borrels beperken tot een maximum van twee. Neem van ons aan: bij borrel drie gaat het mis. Don’t Roddelen.

Vrijmibo op kantoor? Hartstikke leuk, alleen best tricky. Volg deze regels zodat je zonder kleerscheuren door de happy hour op kantoor komt.

Do
Het aantal borrels beperken tot een maximum van twee.
Neem van ons aan: bij borrel drie gaat het mis. Alcohol op vrijdag slaat in als een bom, dus twee drankjes is all you can handle.

Don’t
Roddelen. Doe ’t niet over het werk en ook niet over collega’s. We snappen dat die collega die altijd te laat komt of al het werk delegeert tenenkrommend irritant is, maar daarover beginnen resulteert al snel in roddelen. En voordat je het weet komen dan ineens alle juicy verhalen op tafel. Niet collegiaal en wel heel erg kinderachtig.

Do
Trek wat moois uit de kast of draag die onmogelijke maar fantastische schoenen. Waarom? 1. Wanneer anders? 2. Tijdens een vrijmibo op kantoor is dansen zeldzaam, dus je trekt die naaldhakken net. 3. Een complimentenregen is altijd leuk, en goed voor je zelfvertrouwen.

Do
Praten met collega’s die je normaliter niet veel spreekt.

Do
Doorzetten wanneer er een awkward stilte valt. Sommige collega’s beppen nu eenmaal wat makkelijker dan anderen, maar voor de samenwerking is het goed als je iederéén een beetje kent. MC’s Yeliz: ‘Ooit stapte ik dapper op een zakenrelatie af voor een gesprekje, maar hij zei niets. Terwijl ik maar bleef vragen – ik hoorde mezelf ratelen, riep inwendig stop, stop, maar mijn mond bleef op en neer gaan. Totdat ik ineens een onderwerp aansneed dat zijn interesse wekte. De rest van de avond hebben we alleen nog met elkaar gekletst – en zo was ik een aardige en interessante kennis rijker.’

Don’t
Flirten met collega’s. Misschien doen de drankjes, de ambiance en muziek je anders denken, maar: je bent nog steeds op het werk. En ja, iedereen ziet het gebeuren. Dus nee, ook geen oogcontact.

Do
Vertellen over je cursus mindfullness, je verzamelwoede voor notitieboekjes , kookavonden met vrienden – alles wat niet over het werk gaat. Het is tijd voor andere gesprekken.

Don’t
Het feestvarken uithangen. Dat je gewoonlijk elk weekend in de lampen hangt in het café hoeven je collega’s – en vooral je baas – niet te weten. Het is onprofessioneel en niet chic. Dus hup, van die tafel af.

Do
Vertrek op het hoogtepunt, zeker niet als laatste en al helemaal niet richting afterparty. In een café, met te veel alcohol en luidruchtige muziek is niet het juiste moment om jouw ambities te delen met je baas.

Laatste nieuws