Beeldbewerker van Victoria’s Secret onthult hoeveel er écht gephotoshopt wordt

Beeldbewerker van Victoria's Secret onthult hoeveel er gephotoshopt wordt - Marie Claire.nl

Een anonieme ex-medewerkster van het lingeriemerk doet een boekje open.

Ieder Victoria’s Secret-model ziet er even goed uit, maar is hetgeen dat wij op de reclamebeelden te zien krijgen wel zo puur natuur als het eruit ziet? Nee, zo onthult een anonieme, voormalig beeldbewerker – onder de schuilnaam Sarah – aan Refinery29.

Vóór Photoshop

Niet alleen nadat de beelden zijn geschoten maar ook tijdens de shoot wordt het beeld al gemanipuleerd, vertelt Sarah. “De modellen dragen extensions. Ik denk niet dat ik ooit bij een shoot ben geweest waarbij de modellen echt haar hadden. Vervolgens proppen ze onder meer kussentjes in de beha’s om de modellen een vol decolleté te geven. En de badkleding wordt vol genaaid met extra vulling.” In de bandeaubikini’s zouden push-upbeha’s worden genaaid om rondere, vollere borsten te creëren.

Dan de digitale bewerking

“De beha onder de bikini wordt onzichtbaar gemaakt, tepels worden uitgewist en de borsten krijgen een nog rondere vorm. Bovendien worden ze hoger op het lichaam gezet, net iets groter en perfect symmetrisch gemaakt”, verklapt de oud-medewerkster. De modellen waren goed op de hoogte van de mogelijkheden met Photoshop: sommige kwamen zonder te scheren naar de set, omdat ze “toch wisten dat het schaamhaar weggewerkt kon worden.”

Extra vrouwelijk

Slanke modellen worden voorzien van een smallere nek om het vrouwelijke beeld te boosten. De angels worden uitgezocht op hun afgetrainde modellenlichaam, maar middels Photoshop worden eventuele harde vormen wel zachter gemaakt. Zo zien de heupen er zacht uit, zijn zichtbare ribben niet meer te zien na de retouchering en er wordt voor gezorgd dat de modellen mooie, ronde billen hebben.

Vrouwen met rondingen zouden volgens Sarah niet verkopen, daarom worden zij niet gekozen om te poseren in de lingerie en badkleding. “Toen ik voor Victoria’s Secret werkte, experimenteerde het merk voortdurend met verschillende lichaamsvormen”, zegt ze. “Maar de consument kocht meer als er modellen met onrealistische proporties in campagnes stonden.”

Dus daarom

Simpel: de lichamen worden geretoucheerd omdat het merk hun producten wil verkopen. “Merken tonen ons de wereld zoals we die willen zien”, vertelt Sarah. “En voor de consument is deze vorm van manipulatie normaal. Mensen vinden het eerder raar als het afwijkt van deze ‘norm’.”

Dit lingeriemerk stopte met photoshoppen en het resultaat is geweldig >>

Laatste nieuws