Kledingvoorschriften? Zo onderscheid jij je

Kledingvoorschriften? Zo onderscheid jij je

Bij Marie Claire is een van de meest gestelde vragen wat de stijl van de werkplek is. Elke branche en elk kantoor heeft zijn eigen modegevoel. Maar, hoe zorg je ervoor dat je je onderscheidt als je aan bepaalde kledingvoorschriften moet voldoen?

Succes

Lees ook: Een mail sturen na je sollicitatiegesprek? Dit zijn de do's en don'ts

Stewart Walton, hoofd inkoper bij OPSM, weet alles over dressing for success. "Kijk voor een finishing touch om van een basic outfit jouw eigen stijl te maken. Een eenvoudige bril met wire-frames maakt je look al kantoor chic", zegt Walton.

Toptips 

We geven je graag onze toptips voor het personaliseren van je look als je je aan bepaalde kledingvoorschriften moet houden. 

1\ Eerste indruk
Onbewust beoordelen mensen je binnen vier seconden op je uitstraling nadat ze je ontmoet hebben. En binnen dertig seconden hebben ze een definitieve beslissing gemaakt. Het is dus belangrijk dat je een goede eerste indruk achterlaat. Probeer niet alleen indruk te maken op de grote baas. Of je nu een klant helpt of onderweg iemand ontmoet, het achter laten van een goede indruk is the key

2/ Kijk af 
Weet je niet precies wat corporate casual binnen jouw branche betekent? Kijk dan naar de stijl van het bestuur, je manager of andere collega's. Welke functie je ook bekleed, het doorhebben welke stijl er binnen jouw sector wordt gehanteerd is belangrijk. Je wil natuurlijk niet op je sneakers en zomerjurk op kantoor zitten, terwijl de rest formeel gekleed is. "Kleed je naar de baan die je graag wil hebben", adviseert Francesca Wallace, senior digital fashion editor van Marie Claire Australië. 

3\ Rock je persoonlijke stijl 
Ja, het is belangrijk dat je er goed uitziet tijdens je sollicitatiegesprek, maar het is ook belangrijk dat je na je eerste week een consistente stijl aanhoudt. Weet je even niet wat je aan moet trekken? "Een power suit, een blazer van goede kwaliteit en een opvallende bril doen het altijd goed. Er is iets magisch aan het aantrekken van een blazer. Het geeft je het gevoel dat je het tegen de wereld kunt opnemen", zegt Francesca. 

4/ Werkkleding
Wist je dat Barack Obama tijdens zijn presidentschap altijd hetzelfde soort pak droeg? Hij legde uit dat dit kwam omdat hij zo tijd bespaarde voor belangrijkere zaken die er toe doen. Zorg ervoor dat je ten minste vijf go-to outfits (inclusief accessoires) hebt die work approved zijn. "Dit seizoen draait het allemaal om matching, investeer in een tweed- of pastelpak dat samen of apart gedragen kan worden. Het is niet alleen een dubbele investering, maar het zal je ook het gevoel geven dat je een absolute baas bent." 

5\ Kleding preppings 
We hebben allemaal wel eens het gevoel dat zo'n dag wordt dat niet vlekkeloos verloopt. Wees hierop voorbereid. Heb bijvoorbeeld twee outfits van top tot teen gewassen, gestreken en klaarliggen. Als je je dan verslaapt, zal niemand het ooit merken. Enne, als je een reserve blazer, comfortabele hakken of een leuke bril op het kantoor hebt liggen ben je altijd voorbereid voor elke gelegenheid. 

Bron: Marie Claire AU | Beeld: Jason Lloyd-Evans