Céline Dion over mode en haar metamorfose tot stijl-icoon

Céline is vijftig jaar geworden, ze heeft een ware stijl-metamorfose ondergaan en is hotter dan ooit.

Goed, ze heeft een stembereik van drie octaven en verkoopt miljoenen albums. Maar iedereen is nu vooral onder de indruk van Céline Dion’s stijlmetamorfose. Na de dood van haar man ging ze van brave glamourdiva naar haute designer queen.

Stijlmetamorfose
Slangenleren maxi-jassen, bloezen met strikken waar zelfs prinses Mabel voor zou terugschrikken en babydolls met dijhoge laarzen. Het is zonder uitzondering haute designer en je zou het niet verwachten van de vrouw die voorheen het toonbeeld van brave glamour was. Céline Dion (vandaag vijftig geworden) maakte een ware stijlmetamorfose door. De make-over heeft veel te maken met een verdrietige gebeurtenis. De zangeres van My heart will go on  (Titanic) zorgde jarenlang intensief voor haar man, muziekproducer René Angélil, die in 2016 stierf aan kanker. Ze bleef achter met hun zonen René Charles (17) en Eddy en Nelson (beide 7), maakte een lange periode van rouw door, maar krabbelde uiteindelijk weer op. Ze bracht een Franstalig album uit met opgewekte liedjes en herontdekte haute couture. “Ik hervond mijn levensvreugde”, zegt ze zelf. “Na al het verdriet was me duidelijk dat elke dag telt en dat niets te gek is als het aankomt op je blij voelen.”

Céline samen met haar man René en zoon René-Charles in 2003

 

Royal Wedding
René en Céline kenden elkaar 35 jaar. Hij was degene die haar op haar twaalfde ontdekte, toen ze bij hem binnenstapte met scheve tanden, onverzorgde wenkbrauwen en een houding die alleen als ‘pijnlijk verlegen’ kan worden omschreven. De jongste uit een niet al te welvarend Canadees gezin, een provinciaaltje dat droomde van een zang carrière. “Ze had bepaald niet de uitstraling van een podiumdier”, zei Angélil later. “Maar haar stem was het mooiste wat ik ooit had gehoord. Ik heb tegen haar moeder gezegd: binnen vijf jaar heb ik een ster van haar gemaakt.”

 

Céline samen met René en hun zes maanden-oude baby René-Charles  in 2001


Tweede hypotheek
Hij hield zijn woord en nam een tweede hypotheek op zijn huis om haar eerste album te kunnen financieren, maar Frans bleek geen taal te zijn die Céline als internationaal artiest op de kaart zou zetten. “Ik hield van optreden én van zingen”, zegt ze. “Maar ik had op mijn achttiende Michael Jackson zien optreden en dat was meer wat ik voor ogen had dan chansons zingen in een lange jurk. Dáár word je geen wereldster mee.”

“Ik zag hem niet meer alleen als manager, maar ook als man”

Metamorfose
Rond haar achttiende nam ze een break van anderhalf jaar waarin haar gebit werd opgelapt, ze Engels leerde en haar haar leerde föhnen. “Vroeger voelde ik me onzeker en ongemakkelijk door mijn slechte gebit”, zegt ze. “Ik voelde me niet op mijn best en zo zag ik er ook uit. Ik wist dat ik het moest aanpakken, als ik echt wilde doorbreken in de muziek.” Dion onderging de metamorfose niet alleen voor haar carrière, maar ook voor René. “Rond mijn zeventiende, achttiende begonnen mijn gevoelens voor hem te veranderen”, zegt ze. “Ik zag hem niet meer alleen als manager, maar ook als man.” Hun eerste kus nam plaats in 1988, een paar uur nadat ze daar voor Zwitserland het Eurovisie Songfestival had gewonnen. De relatie bleef twee jaar geheim: ze vreesden de reactie van het publiek om hun forse leeftijdsverschil en haar moeder zag het niet zitten, omdat ze René – die al twee keer eerder was getrouwd – niet de betrouwbaarste in de liefde vond.

“Ik moest mijn moeder bellen om te zeggen dat ik niet dood was, de hele familie was al geflipt.”

Rumor has it…
In 1994 trouwden ze alsnog en hun bruiloft kon zich meten met een royal wedding. Het werd live uitgezonden op tv, half Montreal werd ervoor afgezet en de bruid droeg een kristallen kroon van ruim 3 kilo. Dions carrière bloeide commercieel, maar haar vaak wat bombastische powerballads vonden weinig genade bij de muziekpers. Ook de tabloids gingen regelmatig los op haar: René zou alles voor haar bepalen, ze zou anorexia hebben, ze zou geen druppel durven drinken uit vrees net zo te worden als haar vader die verslaafd was aan alcohol en ze zou een zelfmoordpoging hebben gedaan. “Het maakt mensen kwaad dat ik dun ben zonder daar iets voor te hoeven doen”, zei ze in 2007. “Ik moest mijn moeder bellen om te zeggen dat ik niet dood was, de hele familie was al geflipt. En wat betreft alcohol: dat is gewoon niet waar. Ik ben dol op champagne. Cristal is mijn favoriet. Van een glas wijn gaat je stem niet kapot. Van vier flessen wel.”
 

“Het moeilijkste is niet om iemand van wie je houdt te verliezen, maar om hem te zien lijden”

 

 

Niet hertrouwen
Hoe ambitieus ze ook was, Céline heeft uiteindelijk bewust gekozen voor haar gezin. “Door vruchtbaarheidsproblemen zijn al mijn kinderen via IVF verwekt”, zegt ze. “Dat is een zwaar proces, daar moet je niet bij willen toeren. René werd opnieuw ziek in 2013, toen de tweeling nog heel klein was. Voor mij was terugkeren naar Las Vegas (waar ze eerder al twee keer voor langere tijd een vaste act was in Caesar’s Palace) een manier om rust te creëren voor iedereen.” Over het verlies van René zegt ze: “Het moeilijkste is niet om iemand van wie je houdt te verliezen, maar om hem te zien lijden. Hij was mijn partner in het leven, in zaken, in ouderschap. Ik denk niet dat ik ooit zal hertrouwen, ik voel me nog altijd getrouwd met hem. De liefde die ik voor hem voel, beleef ik nog elke dag. Maar tegelijk wil ik het leven vieren.”

 

“Parijs was voor mij het moment dat ik mijn vleugels weer eens uitsloeg”

Nieuwe look
Dat werd vorig jaar duidelijk toen voorheen ‘het saaiste meisje van de showbizz’ als ‘lustige Witwe’ de show stal tijdens Fashion Week. Bekend was al haar liefde voor schoenen (ze heeft meer dan 3000 paar), nieuw was het elan waarmee ze uitrukte in Céline, Dior en Giambattista Valli en experimenteerde met Louis Vuitton-pyjama’s en Filles à Papa. Het was gewaagd, het was haute en ze straalde uit dat ze haar nieuwe look zelf óók enig vond. “Het is verbazingwekkend hoe een beetje fantasie je stemming kan veranderen”, zegt ze. “Ik ben altijd al dol geweest op fashion (in 1999 droeg ze een witte Galliano-smoking achterstevoren naar de Oscars), zo lang als ik me kan herinneren. Door de moeilijke jaren was daar de glans af geraakt, Parijs was voor mij het moment dat ik mijn vleugels weer eens uitsloeg, met behulp van prachtige kleren en accessoires.”

 “Mijn leven staat in het teken van werk, discipline, werk, de kinderen, werk, werk, werk.”

 

 


Onbevreesd
“Céline was onbevreesd”, zegt Law Roach, de zelfverklaarde ‘imago-architect’ die wel meer sterren aan een nieuwe look hielp. “Als je die energie hebt, heb je een houding waarin alles mogelijk is zonder je wat aan te trekken van wat anderen ervan vinden. Fashion hoort te polariseren. Het moet overweldigend zijn. En je moet zelfvertrouwen hebben om ermee weg te komen. Dat heeft ze. Ik denk dat ze de rest van haar leven om René zal blijven rouwen, maar ze zei ook dat wat we in Parijs hebben gedaan, haar heeft geholpen om verder te gaan. Het is veelzeggend dat ik eerst maar moeilijk kleren voor Céline kon lenen en iedereen nu in de rij staat om haar te kleden. Dat is haar verdienste. In Parijs had iedereen het alleen nog maar over haar. Ze is een droom om mee te werken, een dame met keurige manieren, met wie je ontzettend kunt lachen.”

Leeftijdloos
Haar fashionoffensief heeft Dion cool gemaakt. De serieuze muziekpers kwam naar haar Europese zomertour en was aangenaam verrast. Haar Instagram groeide met vooral jonge vrouwelijke volgers die willen weten wat ze nu weer aan heeft. Ze bracht een eigen tassencollectie uit, kocht extra opvallende schoenen en bewees dat fashion leeftijdloos is.

“‘Céline was onbevreesd’, zegt Law Roach, de zelfverklaarde ‘imago-architect’ die wel meer sterren aan een nieuwe look hielp”

Haute Couture
Het grappige is dat ik al jaren haute couture draag bij mijn optredens”, zegt ze. “Armani Privé, Schiaparelli, Giambattista Valli – ze worden speciaal aangepast, met klittenband voor een snelle kledingwissel of met micro-elastiek om te voorkomen dat er bij het dansen of hurken dingen te zien zijn die je liever niet laat zien. Mijn schoenen worden verzwaard, zodat ik steviger sta. Op het podium wordt haute couture iets industrieels, dat – fragiel of niet – professioneel overeind moet blijven.”

 


De kleren volgen haar
Privé mag kleding van Dion “…zo lichtzinnig en wonderschoon zijn als de ontwerper het bedoeld heeft. Mijn leven staat in het teken van werk, discipline, werk, de kinderen, werk, werk, werk. Kleren en fashion geven me een beetje vrijheid en ik houd van de verwarring die het oplevert. Ik heb door de jaren heen een hele collectie opgebouwd die nu van pas komt als referentiekader, samen met nieuwe stukken. Ik laat me verrassen en ik verras graag. Ik volg de kleren niet, de kleren volgen mij.”

Lees ook: Interview met Zoë Kravitz: “Het is mij nooit te doen geweest om roem”

Tekst: Sylvia Blazer l Beeld: Getty Images

Laatste nieuws