Maak kennis met het modemerk waar it-girls geobsedeerd door zijn

Kaia Gerber, de zusjes Hadid, Emily Ratajkowski, Romee Strijd. Ze worden allemaal gespot in items van I.AM.GIA.

Wie wereldwijd bekende social influencers volgt, zal het niet ontgaan zijn dat het merk I.AM.GIA de Amerikaanse en Australische streetstyle domineert. Kaia Gerber, de zusjes Hadid, Emily Ratajkowski, Vanessa Hudgens, Madison Beer en onze eigen Romee Strijd lopen allemaal van kop tot teen gehuld in het merk. En wij begrijpen het: kijk op de website en je wordt hebberig van alle items. Voor minder dan 120 euro heb je een stoer one-of-a-kind item. Een échte Gia. Maar wie is Gia en hoe heeft het merk zo’n succes gekregen? 

I.AM.GIA
Aan het hoofd van het merk staan zusjes Alana Pallister en Stevie Pallister-Cox (zie foto). Het Australische label is eigenlijk nog piepjong: het bracht in mei 2017 haar eerste collectie uit. I.AM.GIA is vernoemd naar Gia Carangi, ’s werelds eerste supermodel uit de jaren ’70 en ’80. Alana is dol op het supermodel en was zo onder de indruk na het zien van de gelijknamige film uit 1998, dat zij het merk naar haar vernoemde. Samen hebben de zusjes eerder al de webshop Tigermist opgericht. Het merk lanceert constant nieuwe items en houdt zich niet per se aan seizoenen. Alana stelt zichzelf vaak de vraag: “Wat zou Gia nu dragen?”. Aan Forbes vertelt Alana dat het succes deels aan de sterke strategie ligt, het merk lanceert elke maand namelijk nieuwe items en dat is niet gebruikelijk. “We leggen geen beperkingen op wat ze zal dragen.”


Social media
Hoe kan het dan toch dat een merk, zo nieuw en voor de meesten nog onbekend, de rest van de wereld in zo’n korte tijd kan beïnvloeden? Het antwoord is dat je nooit de krachten van social media-marketing moet onderschatten. Via Instagram stuurden stylisten van onder anderen Candice Swanepoel, Romee Strijd en Bella Hadid I.AM.GIA privéberichten met daarin de vraag of zij items konden krijgen voor hun modellen. En zo worden dingen tegenwoordig snel geregeld. De bekendste modellen worden gespot in de stoere, toch wat mannelijk-ogende items, plaatsen foto’s op social media van paparazzi-foto’s waardoor hun volgers het ook willen hebben. Op deze manier hebben wij het merk ook opgemerkt. Inmiddels heeft I.AM.GIA op Instagram meer dan 500.000 volgers. 

Wie ‘Gia’ is
Om het verhaal af te sluiten: wie is het fictieve personage Gia dan? Het Amerikaanse tijdschrift InStyle sprak creative director Alana. Zo vertelt de Australische: “Ik heb het gevoel dat Gia iedereen is. Tegenwoordig, met sociale media, streven zoveel vrouwen naar het schoonheidsbeeld van bepaalde stereotypes. Maar elke vrouw is op haar eigen manier zo mooi en ik wilde dat Gia dat zou zijn. Ik wilde niet dat ze één bepaalde vrouw was – ik wilde dat ze elke nationaliteit en elk lichaamstype was. Gia maakt van elk type vrouw een badass. Als iemand me vraagt om Gia uit te leggen, zeg ik: een zeer krachtige, sterke, onafhankelijke badass.” 

 

GIA| @kaiagerber wears the Ace Pant | Back in stock | #IAMGIA

Een bericht gedeeld door I.AM.GIA (@i.am.gia.thelabel) op

 

 

 

GIA | @angelcandices wears the blaster pant and jacket | online now | #IAMGIA

Een bericht gedeeld door I.AM.GIA (@i.am.gia.thelabel) op

 

 

GIA | @madisonbeer in the madison skirt | online now | #IAMGIA

Een bericht gedeeld door I.AM.GIA (@i.am.gia.thelabel) op

 

 

GIA | @romeestrijd in the cobain cargos | online now | #IAMGIA

Een bericht gedeeld door I.AM.GIA (@i.am.gia.thelabel) op

 

 

GIA | @emrata wears the Polaris top and pants | pre order online now | #IAMGIA

Een bericht gedeeld door I.AM.GIA (@i.am.gia.thelabel) op

Lees ook: Dit merk verkoopt exacte kopie van Kate Middleton’s trouwjurk

Tekst: Maxime van Baalen l Beeld: I.AM.GIA

Laatste nieuws