6 tips om je happy weight te vinden

6 tips om je happy weight te vinden

Gelukkig hoeven we niet allemaal het figuur van Doutzen Kroes. Maar minder extreme idealen kunnen soms ook frustraties opleveren. Met het vinden van je happy weight maak je daar korte metten mee.

Groot nieuws begin februari in de lifestyle-media: voor het eerst verscheen er op de cover van de illustere badpakkenspecial van het Amerikaanse magazine Sports Illustrated geen extreem dun, maar een ‘plus size’ model: Ashley Graham. Niet dat het ineens bon ton is om je vetrollen te showen. Graham is een stuk steviger gebouwd, maar bijna net zo afgetraind als de tengere modellen die de modepagina’s domineren. Graham staat symbool voor een nieuw schoonheidsideaal: sportief, maar niet mager. Haar uitstraling sluit aan bij het besef dat het standaard ideaal ? lange benen, smalle taille, rank postuur ? niet alleen heel beperkt is, maar ook onhaalbaar voor de overgrote meerderheid van de vrouwen. Veel beter dan jezelf te martelen op weg naar een onhaalbaar gewicht, kun je op zoek gaan naar het gezonde gewicht dat het beste bij je past. Iedereen heeft zo’n biologisch bepaald gewicht, waar je normaal gesproken vanzelf op uitkomt. Maar hoe vind je je happy weight? Marie Claire vroeg het Jaap Seidell en Jutka Halberstadt, experts in voeding en gezondheid aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en auteurs van meerdere boeken, waaronder Het Voedsellabyrint, dat vorig jaar verscheen.

1/ Accepteer je proporties De route naar je happy weight begint met het accepteren van je proporties. Je gewicht kun je nog tot op zekere hoogte veranderen, maar je bouw en de plekken waar je van nature meer en minder vet opslaat niet. Werk je dus niet eindeloos in het zweet om die paar pondjes bij je billen weg te krijgen, als je eigenlijk ook wel weet dat het waarschijnlijk alleen maar ten koste van je borsten zal gaan. Stop te geloven in de maakbaarheid die sportschoolreclames en gezondheidsgoeroes je voorspiegelen. Er is een kleine groep mensen die met sporten een bepaald figuur weet te behouden, maar de meeste vrouwen moeten zich daarvoor veel meer uitsloven – onrealistisch veel. Als je probeert te leven als Beyonce, kun je niet ineens zingen zoals zij, en krijg je ook haar figuur niet. Hoe graag je ook wil.

2/ Schrap abnormale lijnmethoden Crashdiëten, afslankpillen, vasten, het zijn allemaal opties als je ineens heel veel moet afvallen, maar je zult binnen een paar maanden geheid weer aankomen. Van gejojo wordt niemand gelukkig. Overboord die rotzooi dus. Hetzelfde geldt voor straffe sportregimes. Je merkt dat je abnormaal met je gewicht bezig bent, als het ten koste gaat van andere activiteiten zoals etentjes met vrienden, of van plezier omdat je jezelf keer op keer dingen ontzegt. Of als je er zo mee bezig bent dat je constant op het figuur van anderen let. Wie te fanatieke denkbeelden heeft, is veel sterker geneigd gedrag van anderen te veroordelen, om de eigen standpunten en leefregels te rechtvaardigen. En daar word je geen leuker mens van.

3/ Leef actief en gematigd Dat je het excessieve lijnen en sporten opgeeft, betekent niet dat je maar gewoon moet ophouden met streven naar een gezond lichaam. Het is niet slecht om af en toe een taartje af te slaan of liever een salade te eten dan een vette hap. Leef dus gematigd: vermijd frisdranken met ‘verborgen suikers’ en bewerkte producten met veel zetmeel en weinig vezels waarvan je gemakkelijk dooreet. Schrap gedachteloze eetmomenten en vind een alternatief voor de bak ijs om je emoties te reguleren.

Wat beweging betreft is de keuze aan jou: houd je erg van sporten, dan mag je dat zoveel doen als je wilt. Is sporten voor jou een grote opgave, kies dan liefst voor beweging die je structureel in je leven kunt inbouwen. Fietsen of lopen naar je werk bijvoorbeeld, of de trap nemen naar de vierde verdieping. Dat is niet alleen efficiënter dan uren reserveren voor de sportschool, het is ook nog eens makkelijker vol te houden. Bovendien: mis je een keer je sportschoolafspraak, dan loop je meteen een week achter. Eén fietsritje meer of minder maakt veel minder verschil onder de streep.

4/ Vergeet die trouwjurk Veel vrouwen maken de fout om dat ene ideale gewicht in hun hoofd te houden dat ze ooit hadden. Toen ze na maanden zwoegen in die trouwjurk pasten, of toen ze achttien was en nog lichtvoetig over het strand huppelde. Het is niet reëel om je daaraan vast te klampen. Je was toen jonger en zeer waarschijnlijk actiever. Streef veel liever naar een gewicht dat past bij je huidige levensstijl. Als je wat ouder bent, houd je nu eenmaal makkelijker vet vast en verbrand je het minder snel in tijden van schaarste. Je moet dus veel harder werken voor hetzelfde resultaat. Zo hard dat je er helemaal niet blij van wordt.

5/ Schep een slankhoudende omgeving Gezond leven is pas makkelijk als je omgeving meewerkt. Het is veel makkelijker om slank te blijven in een wijk vol salad bars waar iedereen fietst en loopt, dan in een achterbuurt gedomineerd door auto’s en fastfood ketens. Dat komt niet alleen doordat het letterlijk moeilijker is om je gedrag vol te houden, maar ook doordat je je spiegelt aan de mensen om je heen. Overgewicht is een normale reactie op een abnormale omgeving. In een ongezonde omgeving gezond proberen te blijven is haast niet te doen – dat kost je bergen mentale energie. Veel beter kun je dus je omgeving aanpassen. Zoek vrienden die ook graag wandelen, ga wonen in een wijk met veel slanke mensen. En vind een partner die ook serieus met gezondheid omgaat.

6/ Gooi je weegschaal weg Dit klinkt misschien eng. De weegschaal geeft immers houvast, is je stok achter de deur in onzekere tijden, en stimulans tijdens betere. Maar zie het als een bevrijding: zodra je de punten hierboven op orde hebt, hóef je je niet meer te wegen. Je gewicht komt dan vanzelf voort uit je levensstijl en wanneer je die levensstijl niet als middel, maar als doel ziet, is-ie veel makkelijker vol te houden. Weg met het streefgewicht, leve de streefleefstijl! Hoe actief die is bepaal jij, op basis van wat voor jou reëel en prettig is. Kijk zo nu en dan in de spiegel om te checken of je nog goed bezig bent, maar maal niet om die paar pondjes meer of minder. Dat is toch sowieso waar het om draait?

Tekst: Jop de Vrieze | Beeld: Katelijne Verbruggen

Lees ook: Dit is de nieuwste fitnesstrend