Met deze tips van een expert kun je via mindfulness-meditatie écht balans en rust vinden

Met deze tips van een expert kun je via mindfulness-meditatie écht balans en rust vinden

Mindfulness en meditatie scoren tegenwoordig hoog wanneer het gaat om het inperken van stress en negatieve gevoelens. Alleen… niet veel mensen hebben tijd om te mediteren. Gelukkig hoef je voor het creëren van innerlijke rust niet te mediteren. Speciaal voor Marie Claire geeft mindfulness-teacher Marisa Garau 3 praktische tips om vandaag nog uit te proberen.
 

1. Observeer je gedachten

Stress wordt veroorzaakt door paniekerige gedachten die, zonder dat je het weet, door je hoofd razen en je zelfvertrouwen ondermijnen. Zodra je jezelf gaat trainen om te zien welke gedachten je negatief beïnvloeden, kun je een hoop zinloze stress uit je leven snijden.
 
Oefening
Je staat 's ochtends tijdens een werkdag in de file en je denkt dat je te laat gaat komen. Je keel knijpt dicht, je schouders trekken op en je begint oppervlakkig te ademen. Dit is een duidelijk teken dat je stress ervaart. Deze stress wordt veroorzaakt door gedachten die half bewust en onbewust door je hoofd schieten, zoals 'Straks kom ik te laat, dan is iedereen boos!', 'Waarom ga ik ook altijd te laat weg, ik ben ook zo’n loser!', 'Misschien word ik ontslagen en dan komt het nooit meer goed met me!'. Realiseer je dat het je gedachten zijn die stress veroorzaken, niet de file. Als je namelijk deze gedachten niet had, zou je gewoon rustig in de file staan en ontspannen met de radio meezingen. Je gedachten proberen je dus over de rooie te jagen met flauwe praatjes over gezichtsverlies, afwijzing en misschien zelfs ontslag.
 
Maar als je even nuchter nadenkt, dan weet je dat dit niets meer dan enorm overdreven reacties zijn op het feit dat je in de file staat, wat een vervelende maar volledig onschuldige situatie is. Snappen hoe dit gedachten-systeem werkt, helpt je om niet automatisch in de stress te schieten omdat je nu inziet dat je heus niet ontslagen gaat worden of aan lager wal zult raken.
 

2. Concentreer je op een eenvoudige taak

Als je brein niet veel om handen heeft, wanneer je bijvoorbeeld de was ophangt of naar de tram loopt, dan heeft het tijd en ruimte om allerlei willekeurige gedachten aan te maken. Vaak vervalt het dan in het opdissen van nare gebeurtenissen uit het verleden of het creëren van doemscenario’s over de toekomst. Dit gepieker leidt tot negatieve gevoelens en tast je zelfvertrouwen aan. Gelukkig kun je dit makkelijk voorkomen.
 
Oefening
Je kunt zinloos gepieker tegengaan door je volledige aandacht op een eenvoudige taak te richten. Neem bijvoorbeeld iets simpels als stofzuigen. Normaal doe je dit op de automatische piloot omdat je er niet over na hoeft te denken. Maar daardoor krijgt je brein ruimte tot piekeren en dat veroorzaakt stress. Nu ga je stofzuigen met volledige aandacht voor dit proces. Voel hoe je rug zich een beetje kromt, hoe je arm beweegt, hoe je vingers de stang vasthoudt, hoe je ene been een stap vooruit zet, hoe je balanceert op je voeten. Voel je lichaam van binnenuit terwijl je met volledig bewustzijn toekijkt hoe je lichaam dit klusje perfect uitvoert, terwijl alle spieren optimaal samenwerken. Op deze manier geef je je verveelde brein iets te doen, waardoor nare gedachten geen gelegenheid krijgen om je lastig te vallen.
 

3. Help een ander

Talloze onderzoeken hebben aangetoond dat wij mensen gelukkig worden als we ons richten op het welzijn van een ander. Het schrijven van rapporten in een kantoor geeft weinig voldoening, waardoor we ons vertwijfeld afvragen wat we eigenlijk willen met ons leven. Niet voor niets lijden veel werknemers aan lusteloosheid en zelfs depressie, omdat ze niet direct van waarde voor anderen kunnen zijn.
 
Oefening
Denk vandaag eens serieus na over de vraag wie jij graag zou willen helpen. Wil je buddy zijn voor kinderen die het niet zo goed hebben getroffen? Wil je asielpoezen helpen socialiseren? Of wil je vervuilde stranden helpen schoonmaken? Je in dienst stellen van het welzijn van anderen (mensen, dieren of de natuur als geheel) geeft niet alleen betekenis aan je leven, maar zorgt er ook voor dat je lekkerder in je vel zit. Beter voor jou, en beter voor de mensen om je heen!
 
Lees er alles over in Marisa's artikel 'Zonder mindfulness meditatie toch rust en balans vinden' op haar website Growing Mindfulness.
 
Marisa Garau


Marisa Garau woont met haar man Arjan in Nieuw-Zeeland. Ze is auteur van twee internationale bestsellers en bekend van haar mindfulness-zonder-zweverig artikels op haar website Growing Mindfulness. Naast het ontwikkelen van mindfulness e-cursussen zonder tijdrovende meditaties schrijft ze historische romans en produceert ze haar eigen olijfolie. 

 
Beeld: iStock en Bonnita Postma