Zó kom je van je cravings af

Zó kom je van je cravings af

Ook jij kunt het.

Hoe je het ook wendt of keert, als je plotseling zin hebt in een snack, grijp je zelden naar iets gezonds. De behoefte komt vaak voort uit emoties; ben je verdrietig of gestrest, dan gaan je gedachten sneller uit naar pizza, patat of taart. Hoe je van die cravings af komt? Check deze tips.

Kwestie van trainen

“Cravings gaan weg als je even wacht, maar bijna niemand doet dit”, aldus Mary Beth Sodus, voedingsdeskundige en diëtiste bij de University of Maryland Medical Center. Ze gelooft bovendien dat je je cravings aan de kant kunt zetten als je er bewust mee omgaat. Maar dat moet je wel trainen.

Hoe? Door je craving een beetje tegemoet te komen en tegen jezelf te zeggen wat je op een later moment mag eten. Dus in plaats van die snack waar je plotseling zin in hebt meteen te verorberen, doe je eerst wat huishoudelijke taken of maak je een ommetje met de hond. En voor daarna beloof je jezelf een beloning. Door het wachten, vermindert je trek.

Afleiding helpt

Wat ook helpt is denken aan andere dingen, om jezelf af te leiden van je behoefte aan lekkernijen. Uit recent onderzoek blijkt zelfs dat een simpel potje Tetris niet alleen je behoefte aan eten, maar ook aan drugs, alcohol en sex kan verminderen. “Tijdens het spelen van een visueel spel als Tetris is het moeilijk om aan iets anders te denken”, aldus de onderzoeksleider.

Dus de volgende keer dat je zin hebt in zoet of vet, weet je wat je te doen staat!

Deze buikspieroefeningen kan je zelfs in bed doen >