Koopgedrag Millennials impulsiever dan oudere generaties

Koopgedrag Millennials impulsiever dan oudere generaties

Heb jij aan het einde van je geld ook nog vaak een stuk maand over? Je bent niet de enige. Volgens onderzoek blijkt dat veel Nederlanders geen goed inzicht hebben in hun kleine uitgaven en weinig sparen. 

Weinig moeite
Uit het onderzoek van heet marktonderzoek bureau DirectResearch blijkt dat 41 procent van de Nederlanders geen goed inzicht heeft in de hoogte van zijn kleinere uitgaven. Van de Millennials is dit zelfs meer dan de helft, namelijk 53 procent. Het krijgen van meer controle over je uitgaven komt niet vanzelf. Slechts dertig procent van de Nederlanders gebruikt bepaalde tools om zijn uitgaven inzichtelijk te krijgen.

Impulsaankopen
Met het aantrekken van de economie is het te verwachten dat ook de impulsaankopen toenemen. Nederlanders schatten in dat twintig procent van zijn kleinere uitgaven een impulsaankoop is. Daaruit blijkt dat Millennials vaker impulsaankopen doen dan niet-Millennials. Daarnaast is één op de vijf Millennials daarover ook niet altijd eerlijk tegenover zichzelf of anderen. Bij deze groep vind je dus wellicht wat verstopte shopping bags onderin de kledingkast.

DirectResearch geeft op basis van het onderzoek ook een paar handige tips om te besparen.

Wat tips om meer controle te houden over je uitgavenpatroon:
- Bereken je vaste lasten per maand.
- Analyseer je uitgaven: heb je wellicht dubbele abonnementen lopen of gebruik je sommige abonnementen niet? Geef je meer dan gedacht uit aan kleding, uitgaan en boodschappen? Of tikt dat dagelijkse koffietje-to-go toch wel aardig aan?
- Stel een vast budget vast voor kleine uitgaven per maand en probeer dit niet te overschrijden.
- Betrap je jezelf vaak op een impulsaankoop? Bedenk goed of je het echt nodig hebt of niet en geef jezelf een dag - of in ieder geval een moment - om erover na te denken.

Lees ook: Zo ziet het duurste huis ter wereld eruit

Bron: Beau Monde, DirectResearch Beeld: Gett Images