12 tips om die baan in de mode binnen te slepen

Hoe sleep je die een baan in de mode binnen? Pen en papier in de aanslag, want deze 12 tips wil je onthouden.

Ook handig voor de niet-modemensch.

Mariette Hoitink, managing director van HTNK Fashion recruitment & consultancyweet als geen ander hoe je een baan in de mode binnensleept. Pen en papier in de aanslag, want deze tips wil je onthouden.

1 Adem mode
Mode ademen, ja. En dat betekent niet alleen uiterlijk, maar juist ook met wat je over mode weet. Doe je research, houd het nieuws in de gaten, weet wat er speelt. Steek die voelsprieten uit.

2 Specialiseer je
Kies één duidelijke richting en focus daarop. Mode is een industrie waarin veel mogelijkheden liggen. ‘Ik wil iets in de mode’ is te algemeen. Dus: ben je een designer, een productmanager, een inkoper, wil je voor een merk werken of voor een retailbedrijf, wil je liever de pr-kant op of zie je jezelf meer als shopmanager?

3 Geef acte de présence
Je moet de onstilbare behoefte voelen om o-v-e-r-a-l aanwezig te zijn, omdat:

A het mode is
B het relevant is voor je netwerk
C je een early adopter bent die van alles op de hoogte is, en je verlangen naar mode(informatie) niet te stillen is.

4 Ga goed voorbereid je sollicitatie in
Zorg dat alles tot in de puntjes verzorgd is. Je portfolio compleet en in een stylish map, je hebt research gedaan naar het bedrijf en een killer motivatie geschreven. En bereid vragen voor, zoals waarom ze jou moeten hebben. Wat heb jij het bedrijf te bieden? En vragen ze het niet? Prima. Dan vertel je het gewoon uit jezelf.

5 Wees open en enthousiast, maar niet te

Sprankelend, enthousiast, geïnteresseerd en open zijn werkt in je voordeel. Eén tip: hang nooit vuile was buiten over je vorige werkgever. De modewereld is klein, dus er bestaat een grote kans dat de ander iemand kent.

6 Een goed cv is het halve werk
Cliché, maar we zeggen het toch nog maar een keer: let alsjeblieft op je taalgebruik. Check op spelling en grammatica en laat het desnoods door iemand controleren, als je geen taalwonder bent. En zorg voor een motivatiebrief die tot de verbeelding spreekt. Want je brief, portfolio en cv bepalen uiteindelijk of je wordt uitgenodigd voor een gesprek.

7 Laat cv en motivatie aansluiten op de vacature
En dat betekent: voor elke sollicitatie die je uitstuurt je cv checken en de inhoud aanpassen op de functie-eisen van de vacature of het bedrijf waarin je geïnteresseerd bent. Voorbeeld: als je solliciteert op een functie waarvoor je veel moet reizen is het slim om je avontuurlijke backpacktrips wel te vermelden, terwijl dat normaal gesproken niet relevant zal zijn. En je sabbatical erop zetten is juist geen pre voor een toekomstige werkgever.

8 Wees niet te bescheiden
En ook niet te arrogant.

9 Google alles, ook je mogelijke gesprekspartners
Speel detective voordat je op gesprek gaat: doe onderzoek naar het bedrijf, naar de mensen met wie je het gesprek ingaat, naar de sector waarin het bedrijf opereert, concurrenten – alles waar je in het sollicatietiegesprek mee te maken krijgt.

10 Tweerichtingsverkeer, geen kruisverhoor
Realiseer je dat het gesprek een oriëntatie is voor beide partijen, geen kruisverhoor. Het is voor jou een kans om het bedrijf te leren kennen en inzicht te krijgen in de gang van de zaken. Stel dus vragen! Zo ontstaat er een echt gesprek – en dat is ook leuk voor de interviewer.

11 Zit niet stil, die droombaan komt er (ooit)
Zoek een bijbaan in de mode, een stage of kijk of je kunt assisteren of vrijwillig kan helpen bij events of andere mode-evenementen. Daaruit zou zomaar eens je droombaan kunnen ontstaan.

12 Check je social media code
Last but not least, voordat we het vergeten: check als-je-blieft je social media en scherm het desnoods af. Jij die in de lampen hangt, met sigaretten en drank op de foto staat en ‘grappige’ quotes online plaatst is echt zo niet profesioneel.

Voor iedereen die carrière wil maken in de modebranche geeft HTNK de workshop Ready To Work, met nog meer tips & tricks

marietteMariette Hoitink, oprichter HTNK, is een duizendpoot met een groot hart en netwerk in de modebranche. HTNK bemiddelt tussen creatieve en commerciële modeprofessionals, -brands, -retailers en -fabrikanten. Hiernaast initieert Hoitink met HTNK projecten op lokaal en internationaal niveau die een bijdrage leveren aan talentontwikkeling, innovatie en duurzaamheid en hoopt ze een brug te kunnen slaan tussen educatie, overheid, het bedrijfsleven en de consument. Ook is ze medeoprichter van House of Denim en Jeans School.  Klik voor meer info.

Laatste nieuws