Goed nieuws! Nederlanders geven steeds meer geld uit aan duurzaam voedsel

De verkoop van voedsel met een keurmerk is vorig jaar fors gestegen in supermarkten.

De verkoop van voedsel met een keurmerk is vorig jaar fors gestegen in supermarkten. Nederlanders gaven aan onder meer vlees, vis, fruit en chocolade met een duurzaamheidsstempel 3,6 miljard euro uit. Dat is een stijging van meer dan 30 procent ten opzichte van 2016, blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI.

Eén op de zeven

Van elke zeven euro die in de supermarkt aan voeding wordt besteed, gaat er één naar een product met een keurmerk. De forse groei komt doordat supermarkten en A-merken reguliere producten vervangen door varianten met een onderscheidend keurmerk. Daarnaast kiest de consument zelf ook steeds vaker bewust voor deze producten.

Beter leven

Het Beter Leven Keurmerk van de Dierenbescherming liet de snelste groei zien. Het keurmerk staat voor goed leven van de dieren, een respectvolle behandeling en een eerlijke prijs voor de boer. Supermarkten in Nederland zijn goed voor ruim 60 procent van de totale verkoop van duurzame producten. De rest wordt verkocht via speciaalzaken. Aan de monitor doen alle Nederlandse supermarkten mee, met uitzondering van Lidl en Aldi.

Lees ook: Dit deed een maand zonder alcohol, suiker en cafeïne met mij

Bron: ANP | Beeld: Getty

Laatste nieuws